دانلود پرسشنامه استاندارد ابزار سنجش خانواده (FAD)

دانلود پرسشنامه استاندارد ابزار سنجش خانواده (FAD)

0 2.2k
دانلود پرسشنامه استاندارد ابزار سنجش خانواده (FAD)

دانلود پرسشنامه استاندارد ابزار سنجش خانواده (FAD)

فرمت فایل : word  

تعداد صفحات فایل : 10 صفحه

مختصری از شرح

ابزار سنجش خانواده
تهیه کنندگان: ناتان بی اپشتاین ، لارنس ام.بالدوین ،و دوان اس.بیشاب

« ابزار سنجش خانواده » یک پرسشنامۀ 60 سوالی است که برای سنجیدن عملکرد خانواده بنا بر الگوی مک مستر تدوین شده است.این الگو خصوصیات ساختاری ، شغلی و تعاونی خانواده را معین می سازد و شش بعد از عملکرد خانواده را مشخص می کند.این ابعاد از این قرار است: حل مشکل ، ارتباط ، نقشها ، همراهی عاطفی ، آمیزش عاطفی و کنترل رفتار . لذا « ابزار سنجش خانواده » متناسب با این شش بعد ، از شش خرده مقیاس برای سنجیدن آنها ، بعلاوه یک خرده مقیاس هفتم مربوط به عملکرد کلی خانواده تشکیل شده است یک مقیاس درجه بندی بالینی هم وجود دارد که مشاوران و متخصصان بالینی از آن برای سنجیدن عملکرد خانواده استفاده می کنند .

هنجارها
« ابزار سنجش خانواده » بر اساس پاسخهای 503 نفر که 294 نفر از آنها عضو 112 خانواده بودند ساخته شده است. از خانواده های گروه نمونه ،93 خانواده عضوی داشتند که در یک بیمارستان روانی بزرگسالان بستری بوده است. 209 فرد باقی مانده از گروه نمونه را دانشجویان درس مقدماتی روان شناسی تشکیل می داد . داده های جمعیتی دیگری در اختیار نیست.

گرچه پرسشنامۀ فعلی 60 سوالی است، اما مطالعات اولیه مبتنی بر یک مقیاس 53 سوالی بود. هفت سوال اضافه شد که نتایج گزارشها نشان می دهد بر اعتبار خرده مقیاسهایی که سوالها به آنها اضافه شد ، افزوده است .سوالهای خرده مقیاسها در پرسشنامه مشخص شده اند. فرم 53 سوالی این مقیاس توسط نجاریان ، ملانقی و نوروزی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است .


3,000 تومان