تحقیق در مورد تلرانس و انطباقات

فایل تحقیق با موضوع مرتبط با نقشه خوانی

0 1.9k

فایلی بسیار مناسب رای دانشجویان رشته ساخت و تولید و طراحی صنعتی در زمینه تلرانس و انطباقات است.

این زبان علائم قوانین و تعاریفی را شامل می‌گردد که محدوده ابعاد، موقعیت‌ها، راستاها و فرم‌ها را نشان می‌دهند. تلرانس‌های هندسی و ابعادی زبانی صحیح است به وسیله آن می‌تواند منظور را بر روی نقشه قطعات به دیگران و به سهولت تفهیم نماید و ارتباط در سطح بخش‌های طراحی ساخت و تولید و کنترل کیفیت با به کار بردن تلرانس‌ها برقرار می‌گردد و به وسیله آنها می توان فرضیات احتمالی در فرایند‌ها و بازرسی‌ها را به شدت کاهش داد درصورت کاربرد صحیح تلرانس‌های ابعادی و هندسی می توان علاوه بر افزایش کیفیت قطعات راندمان بیشتری را از نظر اقتصادی در قطعات و سیستم‌های تولیدی ایجاد نمود.

از این رو استفاده از تلرانس‌های  ابعادی و هندسی امروزه اجتناب‌ناپذیر بوده و هر مهندسی یا کارشناسی که در زمینه های طراحی، ساخت تولید،کنترل کیفیت و حتی بازرگانی فعالیت می‌نماید ناگزیر به استفاده از آنها می باشد.

تعریف تلرانس

تلرانس به معنای مقدار خطای مجاز است وقتی شما قطعه‌ای را در نرم افزارهای طراحی مثل سالیدورک و کتیا طراحی می‌کنید طبق همان نقشه ساخته نمی‌شود و خطاهای موقع ساخت وجود دارد و باید این خطاها را شناخت و به عنوان تلرانس ساخت قطعات در نظر گرفت،این خطاها چرا بوجود می‌آیند؟

در هنگام ساخت قطعات ابعاد قطعه و شکل هندسی آن به دلایل مختلفی نظیر محدود بودن دقت دستگاه‌های ساخت و خطا پذیر بودن روش‌های تولیدی به کار گرفته شده طبق مدل دقیق نقشه صنعتی ساخته نمی‌شود، این خطاها باعث بروز مشکلاتی در مونتاژ می‌شود، در هنگام ساخت هر قطعه بایستی دو تلرانس را در نظر گرفت:

  1. تلرانس ابعادی
  2. تلرانس هندسی

ارسال دیدگاه

برای ارسال نظر لطفا ورود یا ثبت نام کنید.

10,000 تومان