دانلود مقاله درمورد سواد رسانه‌‌ای و ضرورت‌های آموزش آن

دانلود مقاله درمورد سواد رسانه‌‌ای و ضرورت‌های آموزش آن

0 1.9k
دانلود مقاله درمورد سواد رسانه‌‌ای و ضرورت‌های آموزش آن

با دانلود مقاله در مورد سواد رسانه‌‌ای و ضرورت‌های آموزش آن در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله سواد رسانه‌‌ای و ضرورت‌های آموزش آن را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله سواد رسانه‌‌ای و ضرورت‌های آموزش آن ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد سواد رسانه‌‌ای و ضرورت‌های آموزش آن

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:28 صفحه

قسمتی از فایل:

چکیده

سواد رسانه‌‌‌ای، توانایی دسترسی به رسانه‌ها، درک و ارزیابی انتقادی جنبه‌های مختلف محتوای رسانه‌ها برای خلق ارتباطات در زمینه‌های گوناگون است. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش سواد رسانه‌‌ای به اقشار مختلف مردم آغاز شده و این موضوع اهمیت خود را پیدا کرده است. هرچند تمام ایدئولوژی‌های رسانه‌‌ای منفی نیستند و رسانه‌ها ایدئولوژی‌های مثبت هم دارند اما افرادی که سواد رسانه‌‌ای کمی دارند، باید پیام‌های رسانه‌‌ای را همانگونه که رسانه‌ها ارائه می‌کنند، بپذیرند و میخ‌های گرد پیام‌های رسانه‌‌ای را در سوراخ‌های چهارگوش و مربع شکل زندگی خود چفت کرده و تطبيق دهند. در کشور ما نیز سواد رسانه‌‌ای و آموزش آن به خصوص برای کسانی که بیشتر با رسانه‌ها در ارتباط‌اند، اهمیت ویژه‌‌ای دارد. بنابراین مقاله حاضر با روش اسنادی و کتابخانه‌‌ای به مطالعه سواد رسانه‌‌ای و ضرورت‌های آن پرداخته است

واژگان کلیدی: سواد رسانه‌‌‌ای، آموزش، رسانه.

مقدمه

در دنیای امروزه رسانه‌ها یکی از اجزای اصلی جوامع بشری هستند، لذا سواد رسانه‌‌‌ای، به معنای، تحقیق، تحلیل، آموزش و آگاهی از ‌‌‌تأثیرات رسانه‌هاست. رسانه‌ها در حیطه فرهنگی مخاطبان رخنه و آنها را در گام‌های پرشتاب اطلاعات محاصره کرده‌اند، مخاطبان نیز در عصر حاضر به میزان زیادی اطلاعات در مسائل روزمره خود نیازمندند، و این موضوع سبب می‌شود تا ابزارهای تحلیلی مرتبط با این خوراک اطلاعاتی، بیش از پیش ضرورت یابند ‌(بصریان جهری، 1385).

سواد رسانه‌‌ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که می‌توان بر اساس آن انواع رسانه‌ها را از یکدیگر تمیز داد و انواع تولیدات رسانه‌‌ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

مهارت‌های سواد رسانه‌‌ای و اطلاعاتی ذاتی نمی‌باشند، بلکه نیاز دارند تا در یک روش نظام‌مند و گروهی در کلاس در کتابخانه و در هر محلی که پژوهش انجام می‌شود، آموزش داده شوند (اشرفی ریزی،۱۳۹۳).

سواد رسانه‌‌ای علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن به دنبال ایجاد توانمندی تحلیلی و ارزشیابی پیام‌ها و ایجاد قدرت تولید، انتشار، اشاعه و انتقال اطلاعات به دیگران در قالب‌های مختلف و گوناگون است (باکینگهام،۱۳۸۹).

سواد رسانه‌‌ای عبارت است از شناخت اطلاعاتی و انتقادی از رسانه و تکنیک‌ها و ‌‌‌تأثیرات آن. شاید بتوان گفت اصلی‌‌ترین هدف از سواد رسانه‌‌ای این است که یک نوع استفاده مبتنی بر آگاهی و فایده مند از سپهر اطلاعاتی اطراف داشته باشیم (شکر خواه، ۱۳۸۹). اليزابت تامن[1] موسس و رئیس مرکز آموزش‌های رسانه‌‌ای لس آنجلس آمریکا در تعریف سواد رسانه‌‌ای بیان می‌کند سواد رسانه‌‌ای عبارت است از توانایی تعبیر و ایجاد مفاهیم شخصی از صدها و شاید هزاران نماد آوایی و دیداری‌‌ای که همه روزه از طريق تلویزیون، رادیو، رایانه، روزنامه و مجله و البته پیام‌های بازرگانی دریافت می‌کنیم (تامن، ۱۳۷۰).

جیمز پاتر، سواد رسانه‌‌ای را چنین بر می‌شمارد: شناختی، احساسی، زیبایی شناختی و اخلاقی، ساختار قدرتمند دانش، حاوی اطلاعاتی از هر چهار بعد مذکور است. اگر شهروندان و مخاطبان در ارزیابی و تحلیل شناختی، احساسی، زیبایی شناختی و اخلاقی محتوای رسانه‌‌ای از دانش و تجربه قدرتمند و نقادانه‌‌ای برخوردار باشند، به همان میزان در پیوستار سواد رسانه‌‌‌ای، از سواد رسانه‌‌ای بالایی برخوردار هستند، ولی اگر از ساختار دانش ضعیفی برخوردار باشند، در پیوستار سواد رسانه‌‌‌ای، از سواد رسانه‌‌ای پایینی برخوردارند و لذا احتمال تشخیص نارسایی‌های پیام برای آنها کمتر است و این نارسایی‌ها بر وجودشان غلبه می‌کند. (پاتر، ۱۳۹۲). بنابر آنچه بیان شد مقاله حاضر به دنبال بررسی چیستی سواد رسانه‌‌ای و ضرورت‌های آن است.



[1] Thoman

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر