دانلود تحقیق درمورد حمام دزاشیب

دانلود تحقیق درمورد حمام دزاشیب

0 1.5k
دانلود تحقیق درمورد حمام دزاشیب

با دانلود تحقیق در مورد حمام دزاشیب در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق حمام دزاشیب را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق حمام دزاشیب ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد حمام دزاشیب

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:11 صفحه

قسمتی از فایل:

حمام دزاشیب
یکی از حمام های بسیار قدیمی ، حمام تاریخی دزاشیب ( گرمابه بوعلی ) است . تاریخ ساخت این بنا به دوره صفویه یعنی دوره رونق ساخت حمام ها باز می گردد . سبک معماری و شیوه ساخت بنا هم مؤید این مطلب است . به دلیل قدمت زیادی که این گرمابه دارد نام بانی و مالک اولیه آن به درستی مشخص نیست . به احتمال زیاد این حمام به دست یکی از بزرگان و اشراف ساکن این محله احداث شده است . دزاشیب در آن روزگاران به دلیل داشتن آب و هوای دلپذیر و قرار گرفتن در دامنه البرز ،مورد توجه اعیان و ثروتمندان تهران قرار داشته که متاسفانه با تحولاتی که در سده اخیر در ایران روی می دهد ، بتدریج موجب تخریب باغات و اراضی مزروعی این منطقه می شود .

نویسنده : رضا موسوی Reza Moosavi




      گرمابه تاریخی دزاشیب در خیابان رضا کبیری ( دزاشیب ) ، خیابان کریمی ، نبش جنوبی کوچه علوی واقع شده است .

 

حمام های سنتی علاوه بر نقش اصلی شان در بهداشت و پاکیزگی ، محل انجام آیین ها ، سنت ها و رسومات زیادی نیز بوده اند.

گرچه سابقه ساخت حمام به گذشته های بسیار دور بر می گردد ،اما متاسفانه تاکنون تنها تعداد اندکی حمام در حفاری های کاخ های هخامنشی ، اشکانی و ساسانی کشف شده و آثاری مبنی بر وجود حمام های عمومی در قبل از اسلام به دست نیامده است . از جمله آثار مکشوفه، حمام تخت جمشید می باشد که از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل و با پله ای از یکدیگر متمایز می شده . بخش داخلی ، محوطه کوچکی به ابعاد 75/1 × 25/2 متر است که در میانه آن ، چاه حمام با سرپوشی از آجر مشبک به ابعاد 55 × 55 سانتی متر قرار دارد . فاضلاب حمام از این دریچه وارد چاه می شده . از دوره اشکانی هم بقایای حمامی در کاخ آشور ( واقع در بین النهرین شمالی ) و از دوره ساسانی آثاری در تخت سلیمان به دست آمده است .

      متون تاریخی و کشفیات باستان شناسی نشان می دهد که ساخت حمام به ویژه حمام های عمومی در دوره های بعد گسترش زیادی پیدا می کند و در بسیاری از شهرها و روستاهای بزرگ ، حمامهای عمومی و پررونقی ساخته می شود. متاسفانه به جهت از بین رفتن آثار معماری سده های نخستین اسلامی ، اطلاع زیادی از نقشه و چگونگی حمام های این دوره نداریم . در جریان حفریات باستان شناسی سیراف – در حاشیه خلیج فارس – بقایای حمامی مربوط به سده های نخستین اسلامی کشف شد به ابعاد 5/11 × 17 متر که مشتمل بر رختکن ( سربینه ) ، گرمخانه ، خزینه ها ، تون ، انبار سوخت و با قلوه سنگ های بزرگ و کوچک ساخته شده بود . در شهرهای مهم دوره سلجوقی هم حمام های بزرگ عمومی و پررونقی وجود داشته که آثار آنها در طی زمان از میان رفته است . کاوش های باستان شناسی شهر کهن جرجان – واقع در استان گلستان امروزی – بقایای یکی از حمام ها را به دست داد .این بنا در کنار یکی از خیابان های اصلی شهر قرار داشته و با آجر و ملات آهک و گچ ساخته شده بود . بنای فوق دارای کانال ها و تنبوشه های سفالی برای انتقال آب و فاضلاب بوده است . در دوره ایلخانی نیز به همراه اقدامات گسترده عمرانی در شهرهایی چون تبریز ، مراغه و سلطانیه حمام هایی ساخته شد که امروزه آثاری از آنها بر جای نیست ؛ از آن جمله حمامی معروف به حمام « خان » است که در مراغه و برای هلاکوخان مغول ساخته شده بود . بقایای این حمام در دوره اخیر و به هنگام ساخت بانک ملی این شهر ، از میان رفت !

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر