دانلود تحقیق درمورد مسجد جامع اصفهان

دانلود تحقیق درمورد مسجد جامع اصفهان

0 2.4k
دانلود تحقیق درمورد مسجد جامع اصفهان

با دانلود تحقیق در مورد مسجد جامع اصفهان در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق مسجد جامع اصفهان را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق مسجد جامع اصفهان ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد مسجد جامع اصفهان

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:28 صفحه

قسمتی از فایل:

مسجد جامع اصفهان : ( به سبك خراساني)

مسجد جامع اصفهان گنجينه ( موزه ) هنر ايران و يكي از افتخارات معماي اين سرزمين است . اثري كه نشانه‌هاي سيزده سده تحول در فرهنگ اسلامي ايران را ، در خود گرد آورده است . كاوش ها روشن ساخته‌اند كه اين ساختمان بر روي آثار صدر اسلام و پيش از آن بنياد نهاده شده است.

طرح نخستين مسجد به گونة بوسلمي ( شبستان ستوندار) بوده كه در سال 156 هجري ساخته شده و كاوش‌ها ، موقعيت آنرا روشن ساخته است . محراب و بخش بزرگي از ديوار بسوي قبله مسجد كهن با گچ‌بري ناب و بي‌همتا در زير كف شبستان جنوبي مسجد كنوني يافت شده است. سوي قبله مسجد كهن با سوي قبله كنوني نزديك به 20 تا 30 درجه اختلاف دارد.

در سال 236 هجري ، مسجد كهن ويران شده و به ويرانه‌هاي آن مسجد بزرگتر ( نزديك به ده جريب) ساخته شده ، كه طرح شبستان ستوندار داشته است با ميانسرايي در ميان و شبستان‌هايي پيرامون آن كه بخش جنوبي با شش دهانه ، شمالي باچهار دهانه و شرقي و غربي با دو دهانه ساخته شده بوده است. به گفته تاريخ نويسان مسجد در اين زمان بزرگترين حوزه علمي شهر بوده و كتابخانه اي بزرگ داشته كه كتابهاي علمي زمان ، در آن گرد آمده بوده و در پاي هر ستون شبستان ، محفل درسي برپا بوده است .

در سدة چهارم در روزگار آل بويه ، ساختمان مسجد ، افزوده شد . بدين گونه كه يك دهانه به شبستان‌ها ،‌با كوچكتر كردن ميانسرا ، افزوده شد . ستونهاي نما نيز داراي آجر كاري شد . در سده پنجم و ششم دگرگوني هاي بنيادي در معماري مسجد رخ داد و مسجد با چهار ايواني تبديل شد . بدين گونه فضاي پيوسته و ساده شبستان ها و ميانسراها با ايوان ها و دو گنبد ، از هم گسسته شد . در سالهاي 473 و 481 هجري ،‌گنبدهاي زيبايي در بخش جنوبي و شمالي مسجد ] گنبد نظام الملك و گنبد تاج الملك[  ساخته شد . ازاين چهار ايواني بودن مسجد ، يكي از ويژگيهاي بنيادي مسجدسازي در ايران شد ( مراجعه كنيد به شيوه رازي).

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر