دانلود تحقیق درمورد تخت جمشيد

دانلود تحقیق درمورد تخت جمشيد

0 1.5k
دانلود تحقیق درمورد تخت جمشيد

با دانلود تحقیق در مورد تخت جمشيد در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق تخت جمشيد را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق تخت جمشيد ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد تخت جمشيد

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:22 صفحه

قسمتی از فایل:

مقدمه

از آنچه كه امروز از تخت جمشيد بر جاي مانده مي توان تصوير مبهمي از شكوه و عظمت كاخها در ذهن مجسم كرد با اين همه مي توان به مدد يك نقشه تاريخي كه جزئيات معماري ساختمان كاخها در آن آمده باشد و اندكي بهره‌گيري از قوه تخيل به اهميت و بزرگي اين كاخها پي برد .

 هم چنين به هنر معماري آن نيز واقف شده كه همگي مظهر اقتدار و عظمت تخت جمشيد مي‌باشد .

داريوش معماران و هنرمندان را از چهارگوشه فرمانروايي پهناورش گرد آورد تا بامصالح و فنون خاص خود و طرح ريزي و اجراي ايراني بناهايي بيافريند كه تا آنزمان درجهان همتايي نداشتند و از نظر مقياس و شكوهمندي و نيز ابداع فنون معماري و ظرافت به كمال رسيده‌شان در زمره‌ عجايب دوران باستان به شمار مي‌روند.


 معرفي تخت جمشيد :

 تخت جمشيد نام محلي پايتخت داريوش بزرگ است كه از لحاظ وسعت ، عظمت و شكوه ، مهمترين مجموعه باستاني هخامنشي در ايران است اين مجموعه‌ بي‌نظير در دامنه كوه رحمت در مقابل جلگه مرودشت و 55 كيلومتري شمال شرقي شيراز قرار دارد .

 يونانيان و به تبع آنها اروپائيان گاهي آنرا « پرسه پليس » ، « پرسپليس » باكسر«پ» اول فتح « سين » اول و ضم « پ » دوم ) يا پرسپوليس مي‌خوانند ، اما نام تاريخي ، آن در كتيبه‌هاي كاخ‌ها ثبت شده پارسه به معناي شهر مردمان پارسي است .

 آثار تاريخي به جا مانده در آن از باشكوه‌ترين مجموعه‌هاي تاريخ ايران و جهان است اين بنا در زمان داريوش اول از پادشاهان هخامنشي در سال 518 قبل از ميلاد به قصد ايجاد پايتختي آئيني در جلكه مرودشت ، بر دامنه كوه مقدس رحمت بنيان نهاده شد و ساخت آن جمعاً حدود 120 سال به طور انجاميد .

 مجموعه تخت جمشيد به وسعتي حدود 14000 متر مربع و تماماً از سنگ ساخته شده است . در ميان سنگها از هيچ گونه ملاتي استفاده نشد ه اما در بعضي نقاط ، سنگها را با بست‌‌هاي آهني به نام دم چلچله‌اي به هم اتصال داده‌اند و از چفت هايي سربي استفاده كرده‌اند .

 مجموعه تخت جمشيد شامل هفت كاخ ( تالار ) ، نقوش برجسته ، پلكانها ؛ ستونها ، دو آرامگاه سنگي است . جمعاً بيش از سه هزار نقش برجسته در ساختمان نما ومقبره هاي تخت جمشيد وجود دارد كه به طرز خارق العاده‌اي هماهنگ مي باشند .

 درقسمت بالاي تخت جمشيد در دامنه كوه رحمت ، دو آرامگاه وجود دارد كه آرامگاه اردشير دوم و اردشير سوم مي‌باشد .

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر