دانلود تحقیق درمورد اداره

دانلود تحقیق درمورد اداره

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد اداره

با دانلود تحقیق در مورد اداره در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق اداره را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق اداره ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد اداره

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:12 صفحه

قسمتی از فایل:

مقدمه

در جوامع اوليه، نيازها ساده و راه رفع نيازها نيز ساده، و ابتدائي بود. اگر براي انجام دادن كاري، همكاري گروهي ضرورت مي‌يافت، بعد از رفع مشكل، گروه باقي نمي‌ماند و از بين مي‌رفت. سازمانها كوچك و ابتدائي، ساده و خودجوش بودند و براي تامين نيازهاي فوري به وجود مي‌آمدند، و بعد از رفع نياز، از هم مي‌پاشيدند.

انقلاب صنعتي و پيشرفت علوم تكنولوژي، تغيير تركيب جمعيت روستائي و شهري، توسعه روزافزون نيازهاي انساني و بسياري پديده‌هاي ديگر، روز به روز بر پيچيدگي جوامع انساني افزوده است. حكومتها كه در جوامع ابتدائي، بسيار ساده بودند و وظايف و امكانات محدودي داشتند، در دنياي جديد نه تنها در قبال ملت خود بار مسئوليت بسيار سنگيني را تقبل كرده‌اند، بلكه در ارتباط با مسائل بين‌المللي نيز متحمل مسئوليتهاي بسيار دشواري شده‌اند. پيچيدگي و اهميت اين وظايف، توجه دست اندركاران و پژوهشگران را به سوي نتايج اين مسئوليتها و چگونگي اجراي اين وظايف معطوف داشت. بدين ترتيب «اداره» به عنوان موضوعي بسيار جدي مورد بحث و توجه قرار گرفت.

تعريف اداره

 اداره به معناي عام، به كليه فعاليتهايي اطلاق مي‌شود كه براي نيل به هدف (اهداف) خاصي نياز به همكاري دارد، و هر شخصي كه به هر يك از اين فعاليتها اشتغال داشته باشد، در حقيقت به كار اداري مشغول است. اداره وجه مشترك كليه فعاليتهايي است كه در مدرسه، دانشگاه، پادگان نظامي، مغازه، بيمارستان، باشگاه ورزشي حزب سياسي، هتل، فرودگاه و ... انجام مي‌شود.

در علوم اجتماعي، و اصولا در كليه مواردي كه با انسان و مسائل ويژه‌ي او ارتباط دارد، ارائة تعريفي جامع و مانع بسيار دشوار، و حتي غيرممكن است. به همين دليل اداره نيز از اين قاعده مستثني نيست و تعريفهايي كه براي آن ارائه شده است به دليل ديدگاه‌هاي گوناگون تعريف‌كنندگان بسيار متفاوت است.

اداره را فعاليتهاي گروه‌هايي دانسته‌اند كه براي انجام دادن مقاصد مشترك با يكديگر همكاري مي‌كنند.

دونالد استن در اين زمينه چنين اظهار داشته است:

غالبا مراد ما از كلمه اداره عبارت است از سازمان و رهبري عده‌اي از اشخاص كه براي انجام مقصد خاصي، گرد هم جمع شده‌اند. ولي بايد خاطر نشان كرد كه مفهوم اين كلمات مبهم است؛ مفهوم اين كلمات هنگامي روشن و واضح مي‌شود كه ما روز به روز و ساعت به ساعت و سال به سال اشخاص و افكار و وقايع را در يك سازمان طوري كنار هم قرار دهيم كه بتوانند برنامه خاصي را به مرحله اجرا درآورند. او معتقد است اداره ساده‌ترين كارها مانند خواندن يك نامه و گزارش تا دشوارترين كارها مانند برنامه‌ريزي توسعه پروژه‌هاي اقتصادي- اجتماعي را در بر مي‌گيرد.

اداره، سازمان و مديريت

با وجود اينكه مديريت و اداره، غالبا مترادف با يكديگر به كار مي‌روند، اما مفهوم وسيع‌تري از سازمان و مديريت دارد، به طوري كه هر دو واژه‌ي مذكور را در بر مي‌گيرد. پل پيگورز معتقد است:

يك فكر به خودي خود به مرحله عمل گذارده نمي‌شود. اگر بنا باشد كه عقيده يا فكري عملي گردد لازم است كه براي به اجرا درآوردن آن سازماني به وجود آيد. تازه وقتي يك چنين سازماني ايجاد مي‌گردد باز احتياج هست كه مسير فعاليتهايي كه براي نيل به مقاصد مشترك انجام مي‌شود معلوم و مشخص گردد. پروفسور پيگورز اين جريان «سازمان» دادن و رهبري و «مديريت» فعاليتهاي سازمان را «اداره» مي‌نامد وي معتقد است كار هيچ نهضت گروهي و اجتماعي بدون اداره، يعني بدون اين جريان سازمان دادن و مديريت سازمان به ادامه حيات نيست. اداره كننده از يك طرف شالوده قوانين و مقررات مكانيسم سازمان را پي‌ريزي مي‌كند و از طرف ديگر كار و فعاليت موضوع هر يك از واحدهاي اين سازمان را رهبري مي‌نمايد. از اينرو به نظر پيگورز يك سازمان به خوبي قابل تشبيه با يك ماشين است كه از اجزاء و قطعات استاندارد شده‌اي تشكيل يافته است هر يك از اجزاء و قطعات اين ماشين موظف به انجام فعاليت بخصوصي است كه براي آن در نظر گرفته شده است.

اليور شلدن عقيده دارد:

اداره سازمان را به وجود مي‌آورد و «مديريت» آنرا به كار مي‌اندازد و مورد استفاده قرار مي‌دهد. «اداره»، هدفها را تعريف و توصيف مي‌كند، «مديريت» براي نيل به اين هدفهاي معين و مشخص كوشش و فعاليت مي‌كند. «سازمان» ماشين «مديريت» است در نيل به هدفها و مقاصدي كه از طرف «اداره» تعيين گرديده است.» آنچه تاكنون در مورد سازمان و مديريت مطرح شد براي روشن كردن ارتباط اين مفاهيم با مفهوم واژه اداره بود. ضروري است تعريفهايي از سازمان و مديريت نيز ارائه گردد.

سازمان رسمي عبارتست از يك دستگاه مبتني بر نقشه، و متشكل از مساعي همكارانه، كه در آن هر يك از همكاران نقش معين و تكاليف و وظايف مخصوصي داشته باشند. در تخصيص اين تكاليف به حصول هدفهاي سازمان بيش از ارضاي اميال شخصي توجه شده است، گر چه غالبا اين دو بر هم منطبق مي‌شوند.

عناصر تشكيل دهنده سازمان عبارتند از: طبقه‌بندي وظايف، تفويض اختيار و تثبيت مسئوليت براي اجراي وظايف، تعيين روابط به منظور همكاري مؤثر در نيل به هدفهاي سازمان.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر