دانلود تحقیق درمورد توسعه فرهنگي

دانلود تحقیق درمورد توسعه فرهنگي

0 1.5k
دانلود تحقیق درمورد توسعه فرهنگي

با دانلود تحقیق در مورد توسعه فرهنگي در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق توسعه فرهنگي را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق توسعه فرهنگي ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد توسعه فرهنگي

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:4 صفحه

قسمتی از فایل:

راههاي توسعه فرهنگي شهرمان :  

 

توسعه فرهنگي داراي تعاريف زيادي است ولي در يک معناي کلي، عبارت است از فرايندي که  به منظور هدايت  جامعه  بسوي تحقق مجموعه اي منظم از شرايط زندگي فردي و جمعي صورت مي گيرد‏‏‏‏ .  توسعه فرهنگي  در حقيقت کوششي است براي رسيدن  به تعادلي که تاکنون تحقق نيافته و در اينجا از آن بعنوان ايده آلها ياد مي شود. ويا راه حلي است در جهت رفع فشارها  و مشکلاتي که پيوسته بين بخشهاي مختلف زندگي اجتماعي و انساني  وجود داشته و تجديد حيات مي يابد .اين فشار ها در جوامعي مثل جامعه جهان سومي ما نمود بيشتري  دارد و از جنبه هاي مختلف اقتصادي فرهنگي و اجتماعي قابل بحث و بررسي است.بهتر بود بجاي جهان سوم از واژه در حال توسعه استفاده ميکردم ولي همه ما قبول داريم شرايط روحي و اجتماعي جامعه ما با آنچه  ايده آل فرض ميشود فرسنگها فاصله دارد.منظورم مثلا دغدغه هايي از نوع آموزش ،بهداشت ،مسکن، شغل و امنيت رواني در جامعه است.

توسعه فرهنگي  از دستاوردهاي بشر و پديده اي است با ابعاد مختلف، و در محتوا داراي مشخصه هاي فرهنگي است،يعني با سطح فرهنگ جامعه ارتباط تنگاتنگي دارد. هدف از توسعه ايجاد زندگي پر ثمري است که توسط فرهنگ تعريف مي شود، به اين ترتيب مي توان گفت توسعه، دستيابي روزافزون انسان به ارزشهاي فرهنگي نهفته خود است که  باعث بهبود زندگي انسانها ميشود .

از مهمترين ابعاد توسعه  فرهنگي  يک جامعه که در ارتباط نزديکي با ساير ابعاد توسعه مي باشد، توسعه اجتماعي و فرهنگي است. توسعه فرهنگي  اجتماعي از مفاهيمي است که با چگونگي و شيوه زندگي افراد يک جامعه پيوند تنگاتنگ دارد و در ابعاد عيني بيشتر ناظر بربالا بردن سطح زندگي عمومي از طريق ايجاد شرايط مطلوب و بهينه در زمينه هاي فقر زدايي، تغذيه، بهداشت، مسکن، اشتغال، آموزش و چگونگي گذران اوقات فراغت مي باشد.همه اينها پارامتر هايي هستند که وضعيت ما را در دنيا از لحاظ شاخص توسعه يافتگي در وضعيت مناسبي نشان نمي دهد. توسعه اجتماعي و توسعه فرهنگي جنبه هاي مکمل و پيوسته يک پديده اند و هر دو نوع الزاماً به ايجاد وجوه تمايز جامعه منجر مي شوند. پس توسعه اجتماعي در پي ايجاد بهبود در وضعيت اجتماعي افراد يک جامعه است که براي تحقق چنين  بهبودي درپي تغييردرالگوهاي دست و پا گير و زايد رفتاري، شناختن و روي آوردن به يک نگرش نو، آرمان نو و اعتقاد مطلوب تري است که بتواند پاسخگوي مشکلات اجتماعي باشد.

از ديد سازمان بين المللي و فرهنگي يونسکو توسعه فرهنگي پيش نياز توسعه يافتگي در زمينه هاي سياسي، اجتماعي اقتصادي و غيره مي باشد. بنا براين  توسعه فرهنگي  فرآيندي است که درطي  آن تغييراتي درحوزه هاي ادراکي ،شناختي، ارزشي و گرايشي انسانها ي اجتماع بوجود مي آيد  . به عبارتي حاصل فرايند توسعه فرهنگي کنار گذاشتن خرده فرهنگ هاي  غلط قبلي و جايگزيني آن با تفکري است که در آن اجتماع، محور تفکر انسان قرار گرفته و هدف رسيدن به نگرشي نو و دانايي محور نسبت به تمام مسائل جامعه است .

پيشرفت فرهنگي به اين معناست که انسانها تا چه اندازه توانسته اند براي ارضاي نيازهايشان راه هاي مناسب بينديشند و ابزارمناسب ابداع نمايند، اين در واقع به معني پيشرفت فکري است، يعني هر چه که يک جامعه و اعضايش قدرت تفکر و علم بيشتري داشته باشند، بهتر مي توانند به اهدافشان دست يابند، بنابراين پيشرفت فرهنگي در درجه اول به معني پيشرفت فکري است، پيشرفت فکري خود به اين معنا است که يک شخص تا چه اندازه مي تواند در زنجيره روابط علي پيش برود و به تعداد بيشتري از عوامل و روابط بين آنها بيانديشد .اين افزايش آگاهي همان چيزي است که الوين تافلر قبلا از آن بعنوان مشخصه قرن ٢١ياد کرده بود.اين رشد آگاهي ميتواند  ما را در مقابل پذيرش يا عدم پذيرش مسائل در جامعه مسئول سازد تا با احتياط و تامل و تحقيق بيشتر موضع گيري نماييم.در مقاله قبلي مثالي آورده شد که طي آن به داستان کنار رفتن تدريجي صنعت فرش ايران  در بازارهاي رقابت تجاري دنيا اشاره شد در اين فرصت نيز بد نيست اشاره اي شود به تنگ نظري ها و کج انديشي هايي که منجر به کاهش درآمدهاي بالاي صنعت توريسم از کشورمان شده.لازم بذکر است بدانيم با وجود جاذبه هاي بسيار زياد توريستي و طبيعت چهارفصل و پتانسيل بسيار زياد ايران جهت جذب توريست ، سهم ايران از اين صنعت نوين به يک دهم درصد هم نمي رسد. با اين اوصاف بد نيست  ذهن خود را در معرض آزمون قرار دهيم و بعنوان يک شهروند در حال توسعه بينديشيم  و ببينيم سلسله عوامل اين ناهنجاري  تا کجا ريشه دوانده و اين مضرات ريشه در چه علل و عواملي دارد؟

 يک شهروند توسعه يافته از لحاظ فرهنگي که صاحب يک پيشرفتگي فکري است مي تواند براحتي از معلول به تمام علتها پي برده و در راستاي حذف آن علتها قدم بردارد. ابتدا از خود و سپس در اجتماع بيروني خود.از طريق مشارکتهايي در قالب NGO ها يا سازمانهاي غير دولتي تا مشارکت در طرحهاي دولتي و غيره .

توسعه فرهنگي مدعي است ابتدا بايد ساختار ذهني شهروندان مدعي توسعه بسمتي هدايت شود که از آن به  اصلاح تفکرات فردي و جمعي ياد ميشود .اينکه ما سلايق شخصي خويش را فراموش کرده و به مصالح جمعي آينده نگر جامعه خود بينديشيم .اينکه تلاش کنيم رسالت خود را در اين عرصه به انجام برسانيم. بد نيست از خودمان حداقل اين سوال را بپرسيم به عنوان يک شهروند در حال توسعه حداقل کاري که ميتوانيم براي بهبود شرايط جذب توريست بيشتر انجام دهيم چيست؟در دين مبين اسلام به اصلاح تفکر و انديشه فردي براي اصلاح تفکرات جمعي اصرار زيادي شده که اگر بخواهيم يک جامعه مدرن فرهنگي داشته باشيم بايد هر کدام از اعضاي اجتماع قبل از آنکه بخواهند مطالبات فرهنگي و اجتماعي خود را از اجتماع طلب کنند بايد ببيننند خود در اين راستا چه گامهايي برداشته اند. با توجه به منافعي که ميتواند در مثال قبل عايد جامعه در حال توسعه ما شود رسالت ما چيست؟ آيا احساس مسئوليتي از ناحيه حفظ و مراقبت از آثار و ابنيه تاريخي ،مذهبي و حفظ ارزشها و سنتها متوجه خود مي بينيم؟براي اين رسالت فرهنگي که بدوش ماست چه کار کرده ايم؟ آيا سعي کرده ايم  نوع نگرش خود را آنگونه که بايد متحول سازيم؟ آيا در دوران گذر از خرده فرهنگهاي غلط قبلي به حرکت در مسير توسعه فرهنگي، فرهنگ برخورد با توريست را ياد گرفته ايم؟اصلا باورمان شده که بودن يا نبودن توريست چه فوايد و مضراتي را متوجه ما ميکند؟ اينجاست که به يک انقلاب فکري بشدت احساس نياز ميشود.

امروزه در راستاي جهاني شدن و مباحثي که پيرامون GLOBALIZATION  مطرح است براي تحقق يافتن اهداف توسعه اقتصادي و سياسي و اجتماعي، انسانهايي مورد نيازند که ذهن و  نگرش آنها  متحول شده باشد ، اگر قرار است شاخص هاي توسعه در کشورمان را بهبود بخشيم تا براي نمونه از دشمنان قسم خورده خود عقب نمانيم  ، آدمهايي که قرار است اين کار را محقق کنند ، بايد از وضعيت کنوني خود متحول شوند و ذهنيت مناسب پيدا کنند که متاسفانه امروزه اينگونه نيست که اگر اينگونه شود قطعا بنفع همه خواهد بود .

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر