دانلود تحقیق درمورد استرس شغلي

دانلود تحقیق درمورد استرس شغلي

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد استرس شغلي

با دانلود تحقیق در مورد استرس شغلي در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق استرس شغلي را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق استرس شغلي ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد استرس شغلي

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:9 صفحه

قسمتی از فایل:

يـکي از عـارضه هـاي جديد زندگي به سبک مـدرن، وجود استرس در محيط کار ميباشد. در طـول قـرن اخير، ماهيت کار کردن تغييرات گســترده اي را تجربه کرده است و هنوز هم ايـن تحولات با سرعت وصف ناپذيري در حال پيشـروي هستـنـد. دگـرگـونـي هـا در تـمـام عـرصــه هاي شـغـلـي، از مسئـولـيـت هـاي هـنـرمندان گرقته تا جراحان، کاملاً مـشـهـود بـوده و زنـدگـي شـغـلـي هـمـه افراد را تحت الشـعـاع قـرار داده انـد. هـيـچ کـس، در هيچ سمتي، از اين امر مستثني نبوده و چه يک مدير عامل و يا يک مدير فروش، همه و همه ملزم به رويارويي و پذيرش تغييرات هستند. روحيات انسان به گونه اي است که با بروز تغييرات، خواه نا خواه در او استرس ايجاد مي شود. استرس ناشي از فعاليت هاي شغلي همواره به عنوان تهديدي براي سلامت جسماني به شمار مي رود؛ اين امر همچنين سازماندهي زندگي او را بر هم ريخته و سلامت ارگان هاي مختلف بودن او را نيز به خطر مي اندازد.

استرس شغلي چيست؟

استرش شغلي يک بيماري مزمن است که در نتيجه شرايط سخت کاري به وجود آمده و بر روي عملکرد فردي و سلامت جسمي و ذهني فرد تاثير مي گذارد. دليل اصلي تعداد بسيار زيادي از مشکلات روحي و رواني، به طور مستقيم از استرس هاي شغلي نشئت مي گيرد. استرس موجود در محيط کار، در برخي موارد، حتي مي تواند ناتوانايي هايي را نيز در فرد ايجاد کند. در موارد حاد، روانپزشک براي يافتن شيوه درماني مناسب، مي بايست دليل و درجه استرس شغلي را ارزيابي نمايد.

"اندي آليس " از کالج راسکين، آکسفورد، انگستان، اخيراً در حال کار کردن بر روي پروژه اي مربوط به استرس شغلي است. او در نموداري نشان داده است که استرس، چگونه مي تواند بر روي راندمان کاري کارمندان تاثير بگذارد. وي در ادامه توضيح مي دهد که در مراحل اوليه، استرس شغلي مي تواند بدن را در وضعيت اضطراري قرار داده و موجب شود تا راندمان کاري فرد، افزايش پيدا کند. شخص در اين زمان همواره به خود تاکيد مي کند که: "من بايد کارهايم را بهتر انجام دهم"؛ اما اگر اين شرايط ناديده گرفته شده و مورد بررسي قرار نگيرد، بدن همچنان در حالت اضطراري باقي مي ماند و در نتيجه بازده کاري به طور اتوماتيک کاهش پيدا کرده و سلامت فرد به خطر مي افتد.

علائم

علائم استرس شغلي در افراد مختلف، متفاوت بوده و به عوامل بيشماري از قبيل: موقعيت و شرايط کاري مختلف، مدت زمان قرار گرفتن در معرض استرس، و ميزان استرس وارد شده به فرد، بستگي دارد. اما نمونه هاي بارز علائم استرس شغلي عبارتند از:

  • بي خوابي
  • پرتي حواس
  • اضطراب و تنش
  • غيبت از کار
  • افسردگي
  • خستگي
  • نااميدي و عصبانيت در حد افراطي
  • مشکلات خانوادگي
  • بيماري هاي جسمي از قبيل: بيماري ها قلبي، ميگرن، سردرد، سوء هاضمه، و ديسک کمر

دلايل استرس شغلي

استرس شغلي ممکن است به دليل مشکلات پيچيده و فراواني به وجود آيند؛ اما اگر بخواهيم برخي از نمونه هاي مشهود آنرا ذکر کنيم، مي توانيم به موارد ذيل اشاره داشته باشيم:

نا امني شغلي

اداره جات سازمان يافته در حال دگرگوني هستند و دليل آن نيز چيزي جز تغيير و تحول در ساختارهاي اقتصادي و گريز از فشارهاي مالي نيست. اين روزها فاکتورهايي نظير: سازماندهي مجدد تشکيلات، اعمال کنترل، ادغام شرکت ها، نقل و انتقال و .... به عنوان موارد اصلي ايجاد استرس براي کارکنان در آمده اند. از سوي ديگر کارخانجات و شرکت هاي متفاوت نيز سعي مي کنند تا حتي الامکان در اين چالش باقي مانده و پيروز از ميدان خارج شوند. چنين اصلاحات اساسي و بنياديني بر روي همه مشاغل ( چه يک پزشک و چه يک کارگر ساده ) تاثير مي گذارد.

تقاضاي بالا در اجرا

انتظارات غير واقعي، به ويژه در زمان سازماندهي مجدد شرکت ها، گاهي فشار بيدليل و مضري را بر روي کارکنان اعمال مي دارد به عنوان يکي از منابع مهم و بزرگ تنش و اضطراب محسوب مي شود. حجم بالاي کار، ساعات طولاني کاري، و گرايش شديد به اتمام پروژه ها در مدت زمان معين، مي تواند کارمندان را از نظر جسمي و روحي تحت فشار بي حد و حصري قرار دهد. سفرهاي مکرر تجاري و دور بودن بيش از اندازه از خانه و خانواده نيز مي تواند به عنوان يکي ديگر از عوامل ايجاد استرس به شمار آيد.

تکنولوژي

گسترش تکنولوژي در سيماي بهره گيري از فن آوري هايي نظير: کامپيوتر، پيجر، تلفن همراه، دستگاه فکس، و اينترنت، باعث افزايش سرعت و دقت شده است. از اينرو کارفرمايان انتظار دارند تا کارمندان با استفاده از امکانات فوق الذکر، خلاقيت، سودمندي، و لياقت خود را بيش از پيش افزايش دهند. پي رو اين انتظار، فشار بر روي کارکنان، به منظور انجام به موقع و بي نقص کارها را به طور طبيعي زياد مي شود. کارگراني که با ماشين هاي سنگين کار مي کنند، به منظور برخورداري از هوشياري دائمي، مي بايست استرس بي حد و اندازه اي را تحمل کنند. از سوي ديگر مسئله همسو شدن با پيشرفت هاي تکنولوژيکي مطرح مي شود و کارکنان مجبور هستند کابرد نرم افزارهاي متعدد را در مدت زمان بسيار کوتاهي فراگيرند، که اين مطلب خود يکي از عوامل موثر براي ايجاد استرس در افراد به شمار مي رود.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر