بررسی نقش توانمندی مدیریت بر کیفیت افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

این پژوهش میتواند بیانگر اهمیت میزان توانایی مدیران در بهبود کیفیت افشای اطلاعات بوده و به غنای ادبیات حوزه توانایی مدیران می افزاید همچنین یافته های این پژوهش می تواند اطلاعات مفیدی به مدیران، تحلیل گران، استادان و دانشجویان حسابداری درباره تاثیرگذاری مولفه های رفتاری بر کیفیت افشای اطلاعات بدهد

0 3k
بررسی نقش توانمندی مدیریت بر کیفیت افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
امروزه بازار سرمایه یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه اقتصادی در هر کشور به شمار می رود. به منظور هدایت صحیح تصمیم گیریها در راستای تخصیص بهینه سرمایه، اطلاعات نقش اساسی در عملکرد بازار سرمایه ایفا می کند؛ زیرا اغلب تصمیمات از جمله تصمیمات سرمایه گذاری در حالت عدم اطمینان اتخاذ می شود؛ بنابراین در چنین وضعیتی اطلاعات نقش مهمی در کاهش عدم اطمینان دارد. (ابراهیمی کردلر، 1388)
از طرفی براساس تئوری نمایندگی، مدیران به عنوان نمایندگان سهامداران ممکن است به گونه ای عمل نمایند یا تصمیمهایی را اتخاذ کنند که لزوماً در راستای به حداکثر رساندن ثروت سهامداران نباشد. مطابق این تئوری، باید ساز و کارهای کنترلی یا نظارتی کافی برای محافظت از ثروت سهامداران در مقابل تضاد منافع ایجاد شود. موضوع شفافیت صورتهای مالی و کیفیت افشای اطلاعات ارائه شده در آن به عنوان یک راهکار عملی مورد توجه قرار گرفته است امروزه وجود اطلاعات شفاف یکی از ارکان اساسی پاسخگویی و تصمیم گیری اقتصادی آگاهانه محسوب می شود. افشای اطلاعات توسط شرکتها یکی از منابع مهم و ارزشمند اطلاعاتی برای سرمایه گذاران و سایر ذینفعان می باشد. (احمد پور، 1388)
شرکت ها افشای اطلاعات را از طریق انتشار صورتهای مالی، یادداشت های توضیحی، گزارش مجامع عمومی، رسانه ها و سایتهای اینترنتی انجام میدهند. افشا اطلاعات در شرکتهای مختلف تفاوت های قابل توجهی دارد. تجربیات پیشین حاکی از این است که افشا تابع مرکب از چندین عامل می باشد 1-عوامل داخلی که مربوط به ویژگی شرکت می باشد 2-عوامل بیرونی که مربوط به زیربنای بیرونی شرکت مانند فرهنگ، سیستم قانونی و زیربنای سازمانی می باشد. (منصورفر، 1394)

40,000 تومان