دانلود تحقیق ساواک

دانلود تحقیق ساواک

0 1.5k
دانلود تحقیق ساواک
 دانلود تحقیق ساواک  تعداد 18صفحه  آموزشی ویژه شما دانشجویان گرامی بصورت ورد قابل ویرایش با تخفیف ویژه از وبسایت قابل دانلود می باشد
نام فایل: دانلود تحقیق ساواک
فرمت فایل :ورد
تعداد صفحات: 18صفحه
قسمتی از فایل
دریافت

ساواک در سال ۱۳۳۵ تشکیل شد. مقامات و ماموران آن عمدتاً از ماموران فرمانداری نظامی و رکن دو ارتش و شهربانی تأمین می شدند. سازمان سیا و سازمان موساد اسرائیل نیز از نظر انتقال تجربه و روش‌های مقابله با مخالفان و بازجوئی و دیگر عملیات پلیس سیاسی با ساواک همکاری داشتند.

رؤسای ساواک

·         تیمور بختیار

·         حسن پاکروان

·         نعمت‌الله نصیری

·         ناصر مقدم

عملکرد ساواک

بنابر روایات مخالفین نظام سلطنتی، ساواک در سرکوبی عناصر ضد نظام سلطنتی فعالیت گسترده‌ای داشته است. این سازمان به عنوان عامل شکنجه و اعدام مخالفین به ویژه کمونیستهای ایران شناخته می‌شود.

گفتنی است که ساواک عملکردهای برون مرزی هم داشت.

سرانجام

با اوج گیری انقلاب شاه دستور انحلال ساواک را داد و رئیس پیشین ساواک تیمسار نصیری که در آن زمان سفیر ایران در پاکستان بود به ایران فراخوانده شد و به زندان افتاد.با پیروزی انقلاب، وی دادگاهی شد.در دادگاه که فیلم آن هم در دست است[نیاز به ذکر منبع] تیمسار نصیری درحالی که سخت شکنجه شده بود[نیاز به ذکر منبع] با حالی رنجور یه پرسش ها پاسخ داد[نیاز به ذکر منبع].
در نهایت دادگاه رای به اعدام وی داد. پرویز ثابتی معاون او نیز به کشور اسرائیل گریخت. در سالهای اولیه انقلاب بسیاری از افرادی که حتی پستهای غیرحساس و کلیدی (نظیر ماموران اداری ک


5,000 تومان