دانلود تحقیق درمورد وحدت مليت و مذهب در سياست خارجي ايران

دانلود تحقیق درمورد وحدت مليت و مذهب در سياست خارجي ايران

0 1.7k
دانلود تحقیق درمورد وحدت مليت و مذهب در سياست خارجي ايران

با دانلود تحقیق در مورد وحدت مليت و مذهب در سياست خارجي ايران در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق وحدت مليت و مذهب در سياست خارجي ايران را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق وحدت مليت و مذهب در سياست خارجي ايران ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد وحدت مليت و مذهب در سياست خارجي ايران

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:18 صفحه

قسمتی از فایل:

 مقدمه:

     بلافاصله پس از پيروزي انقلاب اسلامي، بحثها در خصوص نحوه ارتباط منافع ملي با تعهدات ديني انقلابي نظام جمهوري اسلامي آغاز گرديد، بحثي كه زمان به زمان بر شدت و التهاب آن افزوده ميشد. اينك كه پس از بيست و چند سال نگاهي به گذشته ميافكنيم، اين صرافت به فرد دست ميدهد كه دوگانگي مذكور تاكنون نيرو، وقت، هزينه و حساسيتهاي زيادي را در كشور مصروف خود نموده و اين روند همچنان ادامه دارد. تداوم اين روند بدان معناست كه هنوز اجماعي كلي ميان اهل نظر دربارة دوگانگي مذكور پديد نيامده است. در تمام اين مدت، در ميانة مجادلات قلمي و بحثها، يك خط اصلي در تلاشهاي فكري آن بوده است كه به جاي تأكيد يك سويه بر اين يا آن مقوله، گونهاي رابطة تأييد و آشتي متقابل بين اسلاميت و ايرانيت در سياست خارجي كشور برقرار شود. اين كوششها چنانكه آشكار است در آخرين تحليل، شايد به دليل ضعف يا فقدان سنت تفكر فلسفي در ايران به موفقيت نينجاميده است. اما به هر حال، كوششهايي از اين دست، نظر به اهميت عملي و نظري فوقالعادة موضوع، نبايد متوقف شود.

     هدف مقاله حاضر، طرح و تقويت رابطه اين هماني يا وحدت، و نه حتي نزديكي، بين منافع مذهب تشيع و منافع ملي ايران است؛ يعني اين نظريه كه در واقعيت زندگي جمعي ما، هر آنچه كه ايراني است، در عمق خود، شيعي است و بخش عمدهاي از همه آنچه كه شيعي است، ايراني است. به بيان ديگر، اين گزارش شرحي بر نظريه معروف مدرس است كه بر اين هماني ”سياست ما“ و ”ديانت ما“ تأكيد ميورزيد.

 

1- در انتقاد از رهيافت تمايزگرا

     در گام اول بايد بر تناقض ظاهري (پارادوكس) مشهوري كه ميتواند بر سر راه تصور وحدت، حالت استبعاد و امتناع ذهني ايجاد نمايد، فايق آمد: اين فكر كه تشيع وايران ماهيتهاي متمايزي دارند و مثلاً اينكه يكي واقعيت و ديگري اعتقاد است يا آن كه يكي خاص است و ديگري عام، يا يكي موضوع وحدت است (ايران) و ديگري موضوع اختلاف و تفرقه (تشيع)، برغم درستي خود، راهبردي است كه رهگشايي و توضيحدهندگي محدودي دارد و حتي گاه ميتواند گمراه كننده باشد، زيرا ميتواند ديدگان را بر واقعيت تماسهاي ژرف، همه جانبه و تنگاتنگ ميان اين دو و ايجاباتي كه از اين تنگاتنگي بر ميخيزد، آن هم درست در زماني كه ممكن است به درك اين وحدت نياز داشته باشيم، فرو بندد. اما برخلاف اين گمان رايج، خانم نيكي كدي ميگويد: ”در طول پانصد سال گذشته نمودهاي ملي ايران در عين حال نمودهايي ديني بودهاند.[1]“ اصولاً ”بر پاية دادههاي واقعي، مليت ايراني هيچگاه با ديانت و اعتقادات مذهبي مردم در تضاد نبوده است. 

4,000 تومان