دانلود گزارش كار آزمايشگاه اپتيك

دانلود گزارش كار آزمايشگاه اپتيك

0 2.3k
دانلود گزارش كار آزمايشگاه اپتيك

با دانلود گزارش كار آزمايشگاه اپتيك در خدمت شما عزیزان هستیم.این گزارش كار آزمايشگاه اپتيك را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود گزارش كار آزمايشگاه اپتيك ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:گزارش كار آزمايشگاه اپتيك

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:22 صفحه

قسمتی از فایل:

 مقدمه 

هر گاه امواج حاصل از دو منبع همدوس كه امتداد ارتعاشات آنان يكسان باشد در نقطهاي به يكديگر برسند تأثير برآيند نوسانات آنان در آن نقطه حالات مختلفي را ايجاد مينمايد.

فرض كنيم دو موج عرضي با بسامد و دامنه يكسان كه امتداد ارتعاشات هر دو در امتداد محور y ميباشد از دو منبع همدوس s1 و s2  به ترتيب در راستاهاي r1 و r2 منتشر  ميشوند و در نقطهي P كه در فاصلهي r1 و r2 بترتيب از چشمههاي s1 و s2 قرار دارد به يكديگر ميرسند. چنانچه دو منبع همفاز باشند داريم: 

كه ω بسامد زاويهاي چشمهها و           عدد انتشار موج ميباشد. نتيجه بر هم نهي امواج فوق در نقطه P بصورت زير است: 



كه درآن   دامنه و         فازاوليهي نوسانات نقطه P  ميباشند.

اگر      ،    دامنه   يعني بيشينه وچنانچه ،                   دامنه صفر بوده و در نقطه P حركتي مشاهده نخواهد شد. با قراردادن                بر اي حالت بيشينه داريم: 

و در نتيجه:

 

و براي حالت كمينه (A=0) داريم:



 در شكل زير امتداد ارتعاشات امواج عمود بر صفحه شكل در نظر گرفته شده است و نتيجه بر هم نهي آنها در نقطهي P ارتعاشاتي در همان امتداد يعني عمود بر صفحه شكل خواهد بود. 

 

روابط (1) و (2) نشان ميدهد كه:

الف: اگر اختلاف راه نقطهي مشاهده (P) از دو منبع همدوس و همفاز، مضرب صحيح طول موج و يا مضرب زوج از   باشد، ار تعاشات در نقطه مزبور با دامنه بيشينه انجام ميشود.

ب: اگر اختلاف راه نقطهي مشاهده (P) از دو منبع همدوس و همفاز، مضرب نيمه صحيح طول موج و يا مضرب فرد از   باشد، ارتعاشات در نقطهي مزبور با دامنه كمينه (و در صورت مساوي بودن دامنههاي امواج رسيده، با دامنهي صفر) انجام ميشود.



4,000 تومان