دانلود تحقیق درمورد دستاوردهاي راديوگرافي محاسبه‌اي

دانلود تحقیق درمورد دستاوردهاي راديوگرافي محاسبه‌اي

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد دستاوردهاي راديوگرافي محاسبه‌اي

با دانلود تحقیق در مورد دستاوردهاي راديوگرافي محاسبه‌اي در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق دستاوردهاي راديوگرافي محاسبه‌اي را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق دستاوردهاي راديوگرافي محاسبه‌اي ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد دستاوردهاي راديوگرافي محاسبه‌اي

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:4 صفحه

قسمتی از فایل:

 دستاوردهاي راديوگرافي محاسبه‌اي(CR)

توسعه و پيشرفت تكنولوژي در شاخه كامپيوتر و دانش ديجيتال در دهه‌هاي گذشته تحولات گسترده‌اي در كاهش حجم و بالا رفتن سرعت عمل تجهيزات صنعتي و پزشكي ايجاد كرده است. از اين ميان دو تحول اساسي، استفاده از تكنولوژي ديجيتال به جاي روش آنالوگ و جايگزيني نرم‌افزار به جاي سخت‌افراز، از بزرگ‌ترين عوامل كوچك‌شدن حجم، بالا رفتن سرعت عمل، امنيت سيستم‌ها و افزايش كيفيت خروجي آن‌ها شده است.  بخش مهندسي پزشكي و به طور خاص شاخه تصويربرداري پزشكي از اين تحولات بي‌بهره نبوده و در هر دوره‌ پا به پاي ترقي تكنولوژي دستخوش تغيير، رشد و تكامل شده است. تولد دستگاه‌هاي مدرن تصويربرداري مانند CT Scanner و MRI كه توليد وپردازش تصوير در آن‌هابه صورت ديجيتال انجام مي‌شود و همچنين تجهيز مراكز تصويربرداري به سيستم‌هاي مدرن ذخيره و انتقال اطلاعات از نمونه‌هاي اين تحولات است.  دركنار همه اين پديده‌ها و تحولات، هزاران دستگاه راديولوژي قديمي (مرسوم) كه به طور ذاتي قابليت انطباق با روش‌هاي نوين را ندارند وجود داشته كه در عين حال نمي‌توان از اين دستگاه‌ها صرف‌نظر كرد. لذا با ايجاد پاره‌اي تغييرات در آن‌ها بايد اين تجهيزات را به نحوي اصلاح كرد كه بتوانند از امكانات جديد فناوري استفاده كرده آن را در اختيار كاربر بگذارند. اين مقاله روش‌هاي انجام اين بهينه‌سازي‌ها را مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهد.

روش‌هاي تبديل راديولوژي آنالوگ به ديجيتال
يكي از اهداف اصلي تبديل سيستم‌هاي آنالوگ  به ديجيتال دسترسي به اطلاعات ديجيتال تصوير، با قابليت پردازش، ذخيره و ارسال است. اين كار به سه روش قابل انجام است:
 *استفاده از اسكنرهاي مخصوص فيلم
 *استفاده از سامانه آشكارساز ديجيتال
 *استفاده از راديوگرافي محاسبه‌اي CR
كه اين نوشتار به بررسي ساختاري روش سوم يعني راديوگرافي محاسبه‌اي خواهد پرداخت.
CR بـه پـروسـه‌اي گـفـتـه مـي‌شـود كـه شـامل ساخت تصاوير مخفي (روي صفحات فسفري خاص) ذخيره، پردازش و نمايش اطلاعات تصاوير با فرم ديجيتال و همچنين مديريت اطلاعات تصوير است.كاربر، توسط CR به كيفيت بالاي تصوير، امكان كنترل پارامترهاي مختلف آن و افزايش اطمينان از تشخيص درست، دست پيدا مي‌كند.
تاريخچه سيستم‌هاي CR مدرن كه در آن‌ها از صفحات فسفري ذخيره تصوير (PSP) استفاده مي‌شود به سال 1973 باز مي‌گردد. زماني كه جرج لاكي يكي از دانشمندان مركز تحقيقات كمپاني ايستمن كداك، امتياز انحصاري يك سيستم كاربردي را به نام خود ثبت كرد.عنوان اين امتياز عبارت بود از: تجهيزات و روش‌هاي توليد تصاوير، متناظر با دستگاه‌هاي مولد پرتوهاي پرانرژي، كه خلاصه اين امتياز به شرح زير بود:
در اين روش يك عنصر مياني ضبط موقت تصوير، مانند مواد فسفري وجود دارد. درصورتي كه اين عناصر با اشعه مادون قرمز يا حرارت تحريك ‌شوند، ازخود نور مرئي ساطع مي‌كنند. اين طرح بيان مي‌دارد با تابش پرتوهاي پرانرژي به اين عناصر مياني و در فـاصله يك پريود زماني مجاز، سطوح انرژي الكترون‌هاي اين مواد تغيير مي‌كند. در طول اين فاصله زماني، يك طيف از امواج با طول موج بلند يا حرارت، سطح عنصر مياني را بـراي آزادسـازي انـرژي ذخـيره شده در الكترون‌هاي كريستال‌هاي عنصر مياني به صورت نور مرئي اسكن مي‌كنند و يك سنسور مناسب (يا يك مجموعه سنسور)، نور تابشي از صفحه را دريافت و به انرژي الكتريكي متناسب با شدت تشعشع اوليه تبديل مي‌كند.
مهم‌ترين جزء يك سيستم CR ، صفحه تصوير آن اسـت. ايـن صـفحه پس از اين كه در معرض تـابـش اشـعـه‌ ايـكس كه از بدن بيمار عبور كرده اســت قــرار گــرفــت، اطــلاعــاتــي را بــه صـورت نـامـحـسـوس در خـود ذخـيـره مـي‌كـند، كه به آن تصوير مخفي گفته مي‌شود. اين اطلاعات پس از پـردازش‌هـاي لازم به صورت تصوير واقعي مـوضع مورد تابش در مانيتور يا روي كپي‌هاي سخت(فيلم) قابل مشاهده است، لذا قبل از هر چيز به معرفي آن پرداخته مي شود.


4,000 تومان