دانلود تحقیق درمورد مذاهب

دانلود تحقیق درمورد مذاهب

0 1.5k
دانلود تحقیق درمورد مذاهب

با دانلود تحقیق در مورد مذاهب در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق مذاهب را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق مذاهب ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد مذاهب

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:5 صفحه

قسمتی از فایل:

 یا حق

مذهب مغان[ 11] [ 11]= در اخبار از پیغامبر علیه السلام فرمود 

سنوا فی المجوس سنه اهل الکتاب  غیرنا نسائهم و لا اکلی زبایحهم. در مغان همه سنتهای اهل کتاب نگاه دارید الا دو چیز یکی انکه از ایشان زن مخواهید و دیگر از کشته ایشان مخورید.

و مذهب ایشان چنان است که میگویند همه خیرها از خداست و همه شرها از شیطان است. و ایزد تعالی را یزدان میخوانند و شیطان را اهریمن گویند. و گویند یزدان قدیم است  واهرمن محدث و ابتدای مردم را کیومرث گویند. و گویند صانع چون بینا بود در بینائی خویش تفکر کرد_ از تفکر او اهرمن پدید امد . تعالی الله عن ذالک علوا کبیرا و اتش را عزیز و بزرگ دارند و او را خدمت کنند.

و اب را نیالند یعنی به هیچ چیز الوده نکنند و جز به خوردن به کار نبرند و شادی کردن و می خوردن به طاعت دارند و هر روز سه بار افتاب را سجده کنند. بر ان روی که افتاب باشد و به وقت طعام خوردن سخن نگویند و زمزمه به وقت خوردن واجب دارند و از مردگان احتراز کنند و خویشان را نکاح روا دارند چون مادر و خواهر و دختر و لوطی را سنگسار کنند و مردگان را گور ننهند بلکه به هوا دهند در دخمه. و اتش پرست را هربد[ 12] [ 12]   خوانند.

مذهب زرتشت[ 13] [ 13]

مغان گویند ما را پیغمبری بوده است  زرتشت  نام که این شرایع را اورده است و سه کتاب اورده استزند[ 14] [ 14] و   پازند و اویستا[ 15] [ 15]

و در ان کتاب ها الفاظی است نامفهوم  لیکن گروهی از ایشان انرا تفسیر و تاویل نهاده اند.

مذهب مزدک[ 16] [ 16]

مرد در زمان قباد فیروزان از شهر  نسا  بیرون امد که او را مزدک نامیدند که دعوی پیامبری نمود وبعضی از احکام زرتشت را تغییر داد و اموال و فروج بر خلق مباح نمود و گروهی به او ایمان اوردنند و ب این عقیده بودند که این مال و نعمت در اصل همه برای خلق بوده است و اکنون هم همچنان است .

تا اینکه در نهایت  نوشیروان با مزدک مناظره نمود و او را با حجت نمود و در نهایت بکشت.

مذهّب مانی[ 17] [ 17]

مانی مردی  بود که در صنعت صورتگری استاد بود و در روزگار  شاپوربن اردشیر بیرون امد .در بین قوم مغان وزرتشا دعوی پیغتمبری نمود و دلیل و برهان او صناعت قلم و و صورت گری بود. گویند بر تیکه ای  حریر سفید خطی کشید وزمانیکه که یک تار حریر بیرون آوردند ان خط ناپدید شد . مانی کتابی نوشت که به انواع تصاویر  مزین بود که انرا  ارزنگ مانی نامیدند که این کتاب در خزائن غزنین موجود است و اطول این کتاب همه طریق زرتشت است و مذهب ثنوی داشت .


 [ 11]مغان در اصل قبیله ای از قوم ماد بود که مقام روحانیت منحصرا به انان تعلق دتشت . انگاه که ایین زرتشت برنواحی غربی وجنوب ایران یعنی ما د و پارس مستولی  شد مغان پیشوایان دیانت جدید شدند . در کتاب  اوستا نام طبقه روحانی را به همان عنوان قدیمی که داشتند یعنی  اترون  میبینیم اما در عهد اشکانیان و ساسانیان معمول این طبقه را مغان مینامیدند.

 [ 12]خادم اتشکده را گویند

 [ 13]پیشرو و پیشوای اتش پرستان است. که اصل ان  زرثوشتر  است. زرتشت نام شخصی است از نسل منوچهر . شاگرد افلادوس حکیم که شاگرد فیثاغورث بود و در زمان گشتاسب دعوی نبوت نمود و محبوس او را پیغمبر دانند و  زند  را کتاب اسمانی دانند.

و به زعم فردوسی او را از نسل ابراهیم خوانند و نامش ابراهام و زرتشت لقب اوست 

 [ 14]نام کتابی است که زرتشت دعوی میکرد از اسمان برای من نازل شده و تفسیر پازند و اوستا است.

 [ 15]به معنی اساس و بنیاد است و کتاب مذهبی ایرانیان و زرتشتیان و یکی از اثار قدیمی و شاید قدیمی ترین اثر مکتوب ایران باشد و د رروایات اسلامی اماده است که برروی دوازده هزار پوست گاو نوشته شده بود که د رحمله سوزانیده شد.و در زمان اشکانی و بعد در دوره ساسانیان به جمع اوری و ترتیب و تدوین اوستا پرداختند و گویند اوستا کنونی یک پنجم ان است . در زمان ساسانیان تفسیری بزبان پهلوی براوستا نوشتند که انرا زند گویند و سپس شرحی بر زند نوشتند که انرا پازند نامیدند. اوستا دارای 21 نسک و در پنج قسمت است . یسنا(دارای 72 فصل که 17 فصل ان گاتها است) .ویسپرد.وندیدا.یشتها.خرده اوستا. فسمتهای مختلف اوستا در زمانهای مختلف و بوسیله اشخاص نوشته شده است و میگویند فقط گاتها از خود زرتشت است . اوستا مشتمل است برنیایش اهورامزدا و امشاسپندان و ایزدان و کوضوع های اخلاقی و دینی و داستانهای ملی و غیره است.

 [ 16]مردی بود از نسا(شهری بود در خرسان). دو قرن پیش از مزدک مردی بنام (زردشت بونده)از مردم فسا که مذهب مانوی داشت ائینی به نام ( دریست دین) اورد و مزدک که مرد عمل بود این ائین را رواج داد دریست دین یعنی (( ائین بوندیسزرتشتو مزدک)) و به منزله اصلاحی در دین مانی بوده است و فرق ان با ائین مانوی این بوده است که معتقد بودند تاریکی مانند روشنائی از روی اراده و قصد عمل نمیکند بلکه رفتارش کورکورانه و از روی اتفاق است بنابر این اختلاط نور و ظلمت که نتیجه ان این عالم مادی است بنابراین تفوق نور از ظلمت در ائین مزدک بیشتر از مانی است و یزدان بر اهرمن پیروز خواهد شد اما نه بصورت کامل زیرا که جهان مادی برجای بماند و مقصد نهائی از تحول و تطور عالم این است که ذرات نور را از تاریکی برهاند. در این نکته ائین مانی و مزدم مشترکند .مزدک خدا را فرض بر این میکرد که خدای برتختی نشسته است و در برابر یزدان چهار نیرو است که عبارتند از دریافتن- هوش-حافظه-شادمانی. تحت امر این چهار نیرو .هفت وزیر و دوازده وجود روحانی است .و همانند هفت سیاره اسمان در دایره علائم دوازده گانه منطقه البروج میگردند و وزرای هفتگانه نیز در میان دایره وجود روحانی گردش میکنند. و چهار نیرو در وجود انسان مضرندو(هفت)و (دوازده) کار جهان را زیر سلطه خود دارندو در نهایت نور از ظلمت  رهائی خواهد یافت و انسان باید با اعمال خود و یا با امساک به این رهائی یاری کند

 [ 17]مانی بعد از حضرت مسیح علیه السلام ظاهر شد و دعوی پیغامبری نمود . دین زرتشت و مسیح را ترکیب نموده و در هر دو تصرف نموده او ادیان گذشته را در هم امیخته و چند کتاب فراهم نمود همانند  انگلیون و  شاپورگان و کنزالحیاه و سفرالجباره و مقلات بسیار دیگر و در علم نقاشی از نقاشان چین و هند  سر مشق داشت.


4,000 تومان